Make the most out of your ingredients

Het verschil tussen climacterisch en niet-climacterisch fruit

Het verschil tussen climacterisch en niet-climacterisch fruit

Toen ik een paar weken terug volop mijn review van Niets verspillen doe je zo aan het voorbereiden was stootte ik op het volgende bijzonder interessante weetje: er is een verschil tussen climacterisch en niet-climacterisch fruit.

Climacterisch fruit? Wat is dat, zul je misschien denken. Ik had er ook nog nooit van gehoord.

Climacterisch fruit is fruit dat nadat het geplukt is nog verder door rijpt.

Een vrij belangrijk weetje voor wanneer je fruit koopt. Climacterisch fruit kun je dus perfect kopen terwijl het nog niet rijp is en een paar dagen wachten vooraleer het optimaal op te eten. Denk maar aan groene bananen. Door het etheen gas dat dit soort fruit aanmaakt, rijpt het verder en kan het zelfs de rijping van ander fruit bevorderen.

Check bijvoorbeeld deze tip om een avocado sneller te laten rijpen.

Climacterische fruitsoorten zijn o.a.:

  • abrikoos
  • appel
  • banaan
  • kiwi
  • meloen
  • nectarine
  • peer
  • perzik
  • tomaat
  • vijg

Niet-climacterisch fruit, moet rijp geplukt worden.

Als het niet rijp was bij de oogst, kun je nog zolang wachten het zal nooit rijper en voller van smaak worden. Je kent de frustratie wel wanneer je een super mooie ananas hebt gekocht en deze totaal niet zoet blijkt te smaken. Jammer genoeg een verloren zaak.

Tot ntiet-climacterisch fruit behoren:

  • aardbei
  • ananas
  • bosbes
  • citroen
  • druiven
  • pompelmoes
  • mandarijn
  • sinaasappel
  • watermeloen
  • kersen

Rijp fruit kiezen doe je zo

Bewaren

Bewaren

1Commentaar
  • Katrien
    Beantwoorden
    april 12, 2016

    Top, alweer iets nieuws geleerd! Handig om weten.

Laat een bericht na: