Make the most out of your ingredients

5 tips voor het plannen van jouw weekmenu

5 tips voor het plannen van jouw weekmenu

5 tips voor het plannen van jouw weekmenu

Eén van de beste manieren om restjes te voorkomen, is je maaltijden te plannen.

Eenvoudiger gezegd dan gedaan denk je misschien. Of dat doe ik alvast. Want ik weet op maandag nooit hoe mijn week gaat lopen. Meestal kook ik wel voor mezelf, maar ik vind het persoonlijk het leuks om de dag zelf te kunnen beslissen wat ik ga eten. Wat voor mij pure ontspanning is – de koelkast opentrekken en zien wat ik ga klaarmaken – is voor een ander pure horror.

Geen inspiratie in de keuken? Plan je maaltijden

Kom je tijd of inspiratie tekort om de dag zelf te beslissen wat je gaat klaarmaken? Dan kan je je maaltijden beter op voorhand plannen. Zo zorg je er niet alleen voor dat je op dat moment ontspannen in de keuken staat, maar ook gestructureerd boodschappen kan doen en zo restjes voorkomt.

5 tips voor het plannen van jouw weekmenu

1. Neem je eetgewoontes onder de loupe

  • Ontbijt je thuis of op kantoor?
  • Heb je woensdag een vaste lunchdate met je beste vriendin?
  • Blijf je vrijdag vaak op een terrasje hangen?
  • Zijn de kinderen op zaterdag bij je ouders en ga je met je partner lekker uit eten?

Allemaal factoren waar je best rekening mee houdt bij het plannen van jouw weekmenu. Je moet het niet van dag tot dag en maaltijd per maaltijd vastleggen, maar een ruwe richtlijn helpt wel.

2. Hoeveel tijd heb je?

Bekijk hoe druk je week gaat zijn en stem je weekmenu daarop af. Wordt het razend druk? Kies dan voor snel klaar te maken gerechten of pik één avond van de week eruit om voor meerdere dagen te koken. Houd ook rekening met de overschotten die je eventueel van één gerecht gaat hebben. Mits een beetje voorbereiding kan je die de dag erop snel tot iets anders verwerken.

3. Vind inspiratie

Vind je dat je vaak het zelfde klaarmaakt en wil je wat meer variëren in je weekmenu? Zorg dan dat je je favoriete en uit te proberen recepten op een centrale plaats bijhoudt. Pinterest of Evernote zijn handige tools, maar er zijn ook een hele hoop apps die je kan gebruiken of een ouderwetse kaft met knipsels.

Kies de methode die voor jou het best werkt en sorteer je gerechten in categorieën zoals bvb: snelle lunch/dinner, vegetarisch, weekend probeersel, ….

4. Plan je week

Ok. je weet wat je de komende week allemaal gepland hebt (werk, sport, kinderen, …) en je hebt een boel recepten die je een keer in de praktijk wil omzetten?

Ready, set, go… plannen maar!

  1. Plan hoeveel maaltijden je wil klaarmaken
    (bvb een gezonde lunch voor 3 dagen van de week, 2 keer een snel avondeten, 1 keer vegetatrisch, …)
  2. Kies uit je lijst van recepten wat je klaar gaat maken.
  3. Vul je kalender in.
  4. Maak je boodschappenlijst.
  5. Kies een moment om te gaan winkelen.

Houd hierbij ook rekening met de volgende puntjes: wat heb je nog in je ijskast/diepvries liggen en moet zeker opgebruikt worden? “First in, first out” remember….

5. Plan flexibel

Heb je ’s ochtends weinig tijd?
Voorzie bijvoorbeeld een ontbijt en lunch dat je op voorhand kan klaarmaken zoals overnight oats of en gezonde salade.

Weet je die week nog niet wanneer je thuis gaat eten?
Plan voor 3 dagen van de week avondeten obv ingrediënten die je perfect een hele week kan bijhouden. Zo kan nog wat schuiven afhankelijk van je plannen.

Geen commentaren.
Laat een bericht na: